Portrét a autoportrét
Portrét a autoportrét
V centru autorova zájmu nebyl portrét a
autoportrét, tedy konkrétní podoba lidské tváře, tedy tím, co by dominovalo
jeho tvorbě. Přesto, se však objevuje, řadu portrétů, i autoportrétů, které
vytvořil, v průběhu celého dlouhého uměleckého života. Portrétoval
především ty, ke kterým měl osobní vztah, a to byli zvlášť členové rodiny a
blízcí přátelé. Svou roli v autorově tvorbě zaujímaly i tzv. fiktivní
portréty, kde prostřednictvím lidských tváří symbolizoval určité nálady, také
bezpochyby jistý ideál krásy. Ať to byly milenecké dvojice, či líbezné
dívčí tváře. Výjimku svým způsobem tvoří oficiální portrét prvního rektora
obnovené Univerzity Palackého, filosofa J. L. Fischera. Autoportrét, tak časté
téma, u většiny výtvarníků, znamenal i pro Aljo Berana, jistou sondu, do sebe
samého. Jisté zamyšlení, nejen nad vlastní podobou, ale i celkovou proměnou
osobnosti. Velmi názorně o tom svědčí dva autoportréty, které vytvořil
v rozpětí více než 50 let. Ten z roku 1937 byl bohužel odcizen.